L
@ A
“Heritage “Foundation

LEADERSHIP FOR AMERICA

214 Massachusetts Avenue, NE  Washington DC 20002 « (202) 546-4400  heritage.org

CONGRESSIONAL TESTIMONY

Time to Rethink the Broadcasting
Board of Governors: Strategic
Mistakes and Mangement Priorities

Testimony before the
Appropriations Subcommittee on State, Foreign
Operations, and Related Programs
United States House of Representatives

March 29, 2011

Helle Dale
Senior Fellow
The Heritage Foundation




Mr. Chairman, Members of the Committee:

Good afternoon. My name is Helle Dale. | am a Senior Fellow at The Heritage Foundation.

The views | express in this testimony are my own, and should not be construed as
representing any official position of The Heritage Foundation or any other organization | am

associated with.

It is a pleasure to appear before you today to discuss the U.S. International Broadcasting as a
foreign affairs specialist and observer of U.S. foreign policy and communications strategy for

some 15 years now.

Recent strategic decisions by the Broadcasting Board of Governors (BBG) on Voice of
America broadcasts to China suggest that the time has come for Congress to take a serious
look at the way the U.S. government manages its international broadcasting services.
Secretary of State Hillary Clinton, in her testimony to the House Foreign Affairs Committee,
March 1% expressed strong concern over the state of U.S. international broadcasting.
“Frankly, I wish we were doing a better job in our broadcasting efforts. | have met with
Walter Isaccson, who is the new chair of the Broadcasting Board of Governors. “Al Jazeera”
IS a 24/7 entity. The Chinese have started an English language television network. The
Russians have started an English television network. We should be by far the most effective
in communicating. So, yes social media is very important but still most people in the world

get their news and their images from television and radio. So, we can’t forget the old media



while we try to break new grounds in new media.”.* Of course Mrs. Clinton herself has a seat

on the BBG, usually deputized to Undersecretary of State for Public Diplomacy Judith

McHale, so she has the opportunity and responsibility to act on her concerns.

The fact is that as currently constituted, the mostly unpaid, part-time Broadcasting Board of
Governors, who meets once a month and has no real CEO, is no way of running a complex
media organization with over $750 million worth of broadcasting entities paid for by U.S. tax
payers. This is no reflection on the board members (four Democrats and four Republicans, in
addition to the secretary of state) who volunteer their time, work hard to serve their country
and do so for idealistic reasons. Yet, with other responsibilities and day jobs, board members
have to rely on decisions of permanent staff, and many of those decisions were made in the
BBG’s strategic five year plan, covering 2008-2013, years before the current board took their
seats in July, 2010.

Congress itself established the BBG in the mid-1990s to isolate broadcasting from political
interference. At the time, broadcasting continued to have a connection to U.S. public
diplomacy through the United States Information Agency, but when USIA was closed down
in 1999, the BBG became a free-standing government agency. Yet, it has been troubled from
the start. Members are nominated by the president and confirmed by the Senate, and “it has
become clear that the BBG, rather than functioning as a political ‘firewall,” has become a
political ‘“football,”’noted a Senate Foreign Relations Committee report in June 2010. For six

years the board was not fully staffed and for two years it had no chairman.? The confirmation

! http://www.foreignaffairs.house.gov/hearing_notice.asp?id=1219

2 Committee on Foreign Relations United States Senate: “U.S. International Broadcasting: -- Is Anyone Listening? —
Keeping the U.S. Connected. “ June 9, 2010. http://www.cfr.org/information-and-communication/senate-committee-
foreign-relations-report-us-international-broadcasting-anybody-listening-keeping-us-connected/p22423.



http://www.cfr.org/information-and-communication/senate-committee-foreign-relations-report-us-international-broadcasting-anybody-listening-keeping-us-connected/p22423
http://www.cfr.org/information-and-communication/senate-committee-foreign-relations-report-us-international-broadcasting-anybody-listening-keeping-us-connected/p22423

of the current board was held up for months while frustrated senators demanded greater
accountability by the broadcasting services. Now the board has signed off on a budget that has

tremendous strategic impactions for the future of US public diplomacy in Asia.

Members of Congress should be concerned that while the Chinese government is investing
billions in public diplomacy efforts and broadcasting, the BBG has presented a budget that
would cut 45 positions at the VVoice of America China branch, reduce the overall broadcasting
in Mandarin in a consolidation under Radio Free Asia and eliminating the Cantonese service
as early as October 2011.% It should be noted that the BBG’s proposed 2012 budget is a 2.5%
increase over current funding. These changes reflect a cost shifting rather than a cost savings

and are a distinct re-prioritization of services not necessarily born out of frugality.

The cuts in the Chinese service are part of an overall BBG strategy focused strongly on
building Internet capacity at the expense particularly of radio. (Other VOA short-wave
services that were cut in January are Vietnamese, Indonesian, and French to Africa, following
numerous other cuts in recent years.) Talking about the impact of the social media in the
Middle East uprisings and of the thrust of the BBG’s web-based products, BBG Chairman
Walter Isaacson recently stated, “This is an exact template of what | think the future of
international broadcasting will be like. It’s crowd-sourcing, mixed with great journalism,

mixed with social networking so that people are empowered by accurate information.” *

® The Washington Times: “VOA radio broadcasts to China signing off, while Beijing boosts propaganda”
http://www.washingtontimes.com/news/2011/feb/15/obama-admin-to-cancel-voice-of-america-china-broad/?page=1
* Broadcasting Board of Governors, Press Releases: “Staying Ahead of the Digital Curve: U.S. Global Engagement
in the New Media Era.” http://www.bbg.gov/pressrookm/press-releases/Staying_Ahead of the Digital Curve.html



http://www.bbg.gov/pressrookm/press-releases/Staying%1F%1F_Ahead_of_the_Digital_Curve.html

This strategy is problematic for several reasons. While social websites and cell phones are
highly effective at connecting individuals and fostering citizen journalism, traditional mass
media, in this case broadcast, often is still the most effective means by which to disseminate
news and information to areas of the developing world, depending upon the particular area’s
circumstances.. In the case of BBG outreach to China, while the developed coastal areas
might indeed be best served through the internet and cell phones, because of the technology
gap, rural areas where the majority of the population live is often reachable mainly by short-
wave radio. In fact, even the Chinese government, which is buying up short-wave frequencies
en mass, uses them in part to communicate with its own hinterlands. [do we need a source?]
And while the internet and cell phones are vulnerable to government interference, especially
in China where the entirety of the telecommunications infrastructure is government owned,
radio, particularly short-wave, is difficult to block if enough is invested in signal strength and

band-width.

Even if only .04% of people in China are using shortwave, as has been stated by the BBG, in
a country of 1.34 billion people, that amounts to a very significant number of the population

that may no longer be influenced by US international broadcasting.”

And of what does get through on the internet, will that content remain unchanged? Chinese
filtering of the internet is well known, with keywords deemed to be a threat to the Chinese

Communist Party regularly blocked in an obvious fashion. But what will keep hackers or the

> National Review, “The Corner,” February 18, 2011 6:22 P.M.
http://www.nationalreview.com/corner/260160/rohrabacher-s-radio-rage-matthew-shaffer



state from more subtly redrafting information and affecting the ultimate presentation of VOA

news that the end user receives?

The fact is that the BBG is throwing all of VOA-China’s chips into one internet-new media
basket in a gamble that it will be able to overcome not only hackers from inside “the great

firewall” but certainly also those from without.

Just a week after the 2012 BBG budget was made public, on 21 February, VOA’s own
websites in the US were knocked offline and users sent instead to extremist propaganda,
causing another blow to confidence that an internet-dominated approach would result in the
successful fulfillment of it’s mission in China, or elsewhere for that matter.® And if the
gamble doesn’t succeed, will VOA-China be able to shift back again to reincorporate

broadcasting?

At this time, Congress should seriously consider drafting legislation to replace the board with
a more professional broadcasting management structure. A $750 million corporation in the
private sector could ill-afford the absence of fully engaged and accountable leadership. The
five international broadcasters that the BBG oversees represent a staff of nearly 4,000
personnel and need a non-partisan, paid, full-time president and CEO, who should have the
resources and time to engage in long-term planning and implementation strategies for U.S.

international broadcasting. In addition, Congress itself should also take a far more active role

® International Business Times, “Voice of America news site knocked off by Iranian Cyber
Army” http://uk.ibtimes.com/articles/115194/20110223/voice-of-america-iran-cyber-army-
government-hacking-islamic-iranian-revolutionary-guard-corps.htm



http://uk.ibtimes.com/articles/115194/20110223/voice-of-america-iran-cyber-army-government-hacking-islamic-iranian-revolutionary-guard-corps.htm
http://uk.ibtimes.com/articles/115194/20110223/voice-of-america-iran-cyber-army-government-hacking-islamic-iranian-revolutionary-guard-corps.htm

in oversight of this important tool of U.S. foreign policy. Paying attention when things go
wrong, is not enough. If members of the Committee have any further questions on the subject

of my testimony, | will be pleased to answer them.

The Heritage Foundation is a public policy, research, and educational organization
recognized as exempt under section 501(c)(3) of the Internal Revenue Code. It is privately
supported and receives no funds from any government at any level, nor does it perform any

government or other contract work.

The Heritage Foundation is the most broadly supported think tank in the United States.
During 2010, it had 710,000 individual, foundation, and corporate supporters representing

every state in the U.S. Its 2010 income came from the following sources:

Individuals 78%
Foundations 17%
Corporations 5%

The top five corporate givers provided The Heritage Foundation with 2% of its 2010 income.
The Heritage Foundation's books are audited annually by the national accounting firm of
McGladrey & Pullen. A list of major donors is available from The Heritage Foundation upon

request.



Members of The Heritage Foundation staff testify as individuals discussing their own
independent research. The views expressed are their own and do not reflect an institutional

position for The Heritage Foundation or its board of trustees.



	CONGRESSIONAL TESTIMONY

